Fang dine kunder – før de vet om deg

Skrevet av Sivert Sletten
31. januar 2019
31. januar 2019 sivert
Digital markedsføring er en brutal sport: Du konkurrerer mot resten av verden. Det er et bikkjeslagsmål å havne der kundene ser deg – lengst oppe på Googles søkesider. Å bli en aktør som skiller seg ut online, styres derfor ikke av blinde tilfeldigheter, men av langsiktige strategier og daglig oppfølging. Så hvordan lykkes nå, i 2019?

Hvordan fange nettbrukernes oppmerksomhet?

Moderne og effektiv digital markedsføring innebærer å være på tå hev for kunden – før kunden i det hele tatt vet at du eksisterer. Stadig flere markedsførere benytter seg derfor av inbound marketing, en markedsføringsstrategi som handler om å tiltrekke seg potensielle kunder som har et problem eller et behov, men som ikke nødvendigvis vet hvem de skal få hjelp av. Derfor vil de i de aller fleste tilfellene gjøre sin første research på Google. Hvem tar så imot dem der, og hvordan?

Inbound marketing innebærer langsiktige strategier for digital merkevarebygging, som synlighet i sosiale medier, søkemotoroptimalisering (SEO), nettsidedesign, automatisert markedsføring og analyse, for å nevne noe. Inbound marketing har som mål å konvertere de som besøker dine digitale kanaler, først til potensielle kunder, dernest til kunder, og til slutt til dine merkevareambassadører. Det handler rett og slett om å fange oppmerksomhet og vekke begeistring i alle faser av den moderne digitale kjøpsreisen. Ja, kunden skal bli så begeistret at han eller hun selv vil etablere den første kontakten med deg. Og da er mye av jobben gjort.

Inbound marketing gir økt webtrafikk

Inbound marketing gir ikke nødvendigvis strålende resultater over natta, men kan generere svært stor kjøpekraft over tid. Du når rett og slett en gigantisk kundemasse som du ikke ville ha nådd ved tradisjonell markedsføring. Ja, undersøkelser viser at denne markedskommunikasjonen gir svært vellykkede resultater i form av økt webtrafikk, flere potensielle kunder og flere faktiske kunder.

Så hvordan markedsfører du deg selv på nettet? Vil du bli funnet av alle dem som har et behov som du kan dekke? Og vil det du tilbyr, være så relevant og verdifullt at de vil velge dine merkevarer og løsninger, og til og med formidle dette begeistret til andre? Peter Drucker, en amerikansk forfatter og nestor innen markedsføring og forretningsledelse, har en gang sagt: «Målet med markedsføring er å kjenne og forstå kunden så godt at produktet eller tjenesten passer ham, og selger seg selv». Er din markedsføring så god?

Digital markedsføring er en brutal sport: Du konkurrerer mot resten av verden. Det er et bikkjeslagsmål å havne der kundene ser deg – lengst oppe på Googles søkesider. Å bli en aktør som skiller seg ut online, styres derfor ikke av blinde tilfeldigheter, men av langsiktige strategier og daglig oppfølging. Så hvordan lykkes nå, i 2019?

Hvordan fange nettbrukernes oppmerksomhet?

Moderne og effektiv digital markedsføring innebærer å være på tå hev for kunden – før kunden i det hele tatt vet at du eksisterer. Stadig flere markedsførere benytter seg derfor av inbound marketing, en markedsføringsstrategi som handler om å tiltrekke seg potensielle kunder som har et problem eller et behov, men som ikke nødvendigvis vet hvem de skal få hjelp av. Derfor vil de i de aller fleste tilfellene gjøre sin første research på Google. Hvem tar så imot dem der, og hvordan?

Inbound marketing innebærer langsiktige strategier for digital merkevarebygging, som synlighet i sosiale medier, søkemotoroptimalisering (SEO), nettsidedesign, automatisert markedsføring og analyse, for å nevne noe. Inbound marketing har som mål å konvertere de som besøker dine digitale kanaler, først til potensielle kunder, dernest til kunder, og til slutt til dine merkevareambassadører. Det handler rett og slett om å fange oppmerksomhet og vekke begeistring i alle faser av den moderne digitale kjøpsreisen. Ja, kunden skal bli så begeistret at han eller hun selv vil etablere den første kontakten med deg. Og da er mye av jobben gjort.

Inbound marketing gir økt webtrafikk

Inbound marketing gir ikke nødvendigvis strålende resultater over natta, men kan generere svært stor kjøpekraft over tid. Du når rett og slett en gigantisk kundemasse som du ikke ville ha nådd ved tradisjonell markedsføring. Ja, undersøkelser viser at denne markedskommunikasjonen gir svært vellykkede resultater i form av økt webtrafikk, flere potensielle kunder og flere faktiske kunder.

Så hvordan markedsfører du deg selv på nettet? Vil du bli funnet av alle dem som har et behov som du kan dekke? Og vil det du tilbyr, være så relevant og verdifullt at de vil velge dine merkevarer og løsninger, og til og med formidle dette begeistret til andre? Peter Drucker, en amerikansk forfatter og nestor innen markedsføring og forretningsledelse, har en gang sagt: «Målet med markedsføring er å kjenne og forstå kunden så godt at produktet eller tjenesten passer ham, og selger seg selv». Er din markedsføring så god?