Bygg sterke varemerker i sosiale medier

Skrevet av Sivert Sletten
8. februar 2019
8. februar 2019 sivert
Ikke undervurder effekten av å drive markedsføring via sosiale medier. For det er ikke lenger bare et fint tilleggstilbud til kundene. Det er et must. Skal din bedrift henge med i kampen om kundene, bør sosiale medier stå sentralt i markedsføringsstragien. Stadig mer av den digitale kommunikasjonen mellom bedrift og kunde skjer nemlig via disse kanalene. Hvorfor er det slik?

Vi trives rett og slett å være i sosiale medier. Vi har like store sosiale behov nå som før den digitale revolusjon. Teknologien har kun skapt nye måter å være sosial på. Det å daglig sjekke de ferskeste oppdateringene og meldingene på Facebook, Instagram, Snapchat og LinkedIn og andre medier dekker derfor et sosialt behov hos oss, enten det skjer hjemme i sofaen, underveis eller på jobben for å holde oss og bedriften oppdatert.

Og så er sosiale medier avhengighetsskapende. Vi er nysgjerrige på omverden. Vi elsker nyheter og oppdateringer. Og så er det å gripe til sosiale medier en form for belønning i en stressende hverdag; det handler om å koble ut, koble av, og det kan male vår grå og repeterende hverdag med noen friske, oppkvikkende avbrekk.

Og så har du som privatperson kanskje oppdaget det samme som oss: Når du er inne på sosiale medier, er det lett å la seg friste av reklamene som er der. Kanskje du har kommet over et produkt eller en tjeneste som du bare må se nærmere på. Da er veien kort til å trykke på lenken til forhandlerens nettside.

Så hvorfor ikke dra nytte av det sosiale behovet og nysgjerrighetstrangen som vi alle har i oss, og være aktivt til stede i sosiale medier – også som bedrift? Gevinsten er stor: Er du tiltrekkende nok på havet av brukere i sosiale medier, kan du potensielt opprette et hav av nye kunderelasjoner.
For sosiale medier har større slagkraft enn bare det å formidle produkter og tjenester; de kan hjelpe deg med å bygge sterke varemerker. Fortell for eksempel små historier fra arbeidshverdagen din, beskriv prosessene som leder fram til resultatene, utfordringene du møter, gledene du opplever, stimuler de ekstra interesserte med ny og spennende fagkunnskap, ja, la din genuine begeistring for det du jobber med, smitte over på alle slags brukere.

Så spør deg selv: Hvor synlig er du i sosiale medier, og hvor godt utnytter mulighetene som finnes der? Effektiv markedsføring via sosiale medier krever hard innsats, men er verdt all tid og krefter for at du kan bygge sterke varemerker. Får din bedrift det til?

Ikke undervurder effekten av å drive markedsføring via sosiale medier. For det er ikke lenger bare et fint tilleggstilbud til kundene. Det er et must. Skal din bedrift henge med i kampen om kundene, bør sosiale medier stå sentralt i markedsføringsstragien. Stadig mer av den digitale kommunikasjonen mellom bedrift og kunde skjer nemlig via disse kanalene. Hvorfor er det slik?

Vi trives rett og slett å være i sosiale medier. Vi har like store sosiale behov nå som før den digitale revolusjon. Teknologien har kun skapt nye måter å være sosial på. Det å daglig sjekke de ferskeste oppdateringene og meldingene på Facebook, Instagram, Snapchat og LinkedIn og andre medier dekker derfor et sosialt behov hos oss, enten det skjer hjemme i sofaen, underveis eller på jobben for å holde oss og bedriften oppdatert.

Og så er sosiale medier avhengighetsskapende. Vi er nysgjerrige på omverden. Vi elsker nyheter og oppdateringer. Og så er det å gripe til sosiale medier en form for belønning i en stressende hverdag; det handler om å koble ut, koble av, og det kan male vår grå og repeterende hverdag med noen friske, oppkvikkende avbrekk.

Og så har du som privatperson kanskje oppdaget det samme som oss: Når du er inne på sosiale medier, er det lett å la seg friste av reklamene som er der. Kanskje du har kommet over et produkt eller en tjeneste som du bare må se nærmere på. Da er veien kort til å trykke på lenken til forhandlerens nettside.

Så hvorfor ikke dra nytte av det sosiale behovet og nysgjerrighetstrangen som vi alle har i oss, og være aktivt til stede i sosiale medier – også som bedrift? Gevinsten er stor: Er du tiltrekkende nok på havet av brukere i sosiale medier, kan du potensielt opprette et hav av nye kunderelasjoner.
For sosiale medier har større slagkraft enn bare det å formidle produkter og tjenester; de kan hjelpe deg med å bygge sterke varemerker. Fortell for eksempel små historier fra arbeidshverdagen din, beskriv prosessene som leder fram til resultatene, utfordringene du møter, gledene du opplever, stimuler de ekstra interesserte med ny og spennende fagkunnskap, ja, la din genuine begeistring for det du jobber med, smitte over på alle slags brukere.

Så spør deg selv: Hvor synlig er du i sosiale medier, og hvor godt utnytter mulighetene som finnes der? Effektiv markedsføring via sosiale medier krever hard innsats, men er verdt all tid og krefter for at du kan bygge sterke varemerker. Får din bedrift det til?